Pojďme se s hlavními domácími jezdci ještě jednou k říjnovému sprintu vrátit. Ve výsledkové listině se nejvýše dostal dvaadvacetiletý jezdec z Hutiska – Solance Mirek Jakeš. Mirek opět zvolil osvědčenou sestavu, tedy Petra Grosse a Mitsubishi Lancer EVO IX. Jakeš patřil před startem ke čtveřici jezdců, která bojovala o mistrovský titul. Na něj by Mirek dosáhl v případě, že by Valoušek a Odložilík vyšli bodově naprázdno a valašský jezdec by vyhrál. Spíše tedy teoretická šance. Přesto jel Jakeš v závodě jako o život. „Úvodní zkoušku jsme jeli s respektem, neboť jsme měli avizované, že hřeben pod Dušnou je namrzlý. Pak jsme se ale do toho obuli. V polovině sprintu jsme s přehledem vedli třídu a absolutně jsme byli šestí. Závěr sprintu ale naháněl chmury do tváří. Auto proti kopci nechtělo jet a chvílemi dokonce vynechávalo. To mě lehce vyvádělo z koncentrace a i proto se objevily i jezdecké chyby. Nakonec jsme vše zvládli a jsme rádi, že jsme v cíli,“ poodhalil závěrečné trápení v sprintu Mirek Jakeš. Neposlušná technika posunula Jakeše s Grossem na sedmou příčku absolutního pořadí. Vítězný pohár si Mirek odvezl za první místa ve třídě 3, skupině N a z kategorie juniorů. V konečném účtování sprintového mistrovství patří Jakešovi 3. místo absolutní klasifikace.

Hodně si od domácí soutěže slibovali Jaroslav Pešl a Roman Pešek na Mitsubishi Lancer EVO IX. Po ne zcela vydařeném předchozím sprintu v Jeseníkách, kdy posádka zajela skvělý závod, ale penalizace v cíli je odsunula mimo první desítku, si chtěli kluci v okolí Vsetína spravit chuť. A moc nechybělo, aby opravdu zazářili. „První tři zkoušky byly z naší strany super a my byli na průběžném 9. místě. Pak ale přišel defekt a s ním propad o dvě místa vzad. Závod jsme nevzdali a na další zkoušce se posunuli o jedno místo vpřed. Na startu poslední zkoušky nám ale praskla zadní poloosa a my museli opatrně soutěž dokončit. Je to škoda. Nebýt těch potíží, mohli jsme být v desítce. Přesto jsme s výsledkem spokojeni,“ prozradil Jaroslav Pešl. V cíli bodoval Pešl 11. místem v absolutním pořadí a 3. místem ve třídě 3.

Stejný typ vozu, jakým disponoval Pešl, krotil na úzkých silnicích i Roman Michalík. „Palič“ letos střídá motorky s rally a právě soutěže bere letos jako doplněk. S červeným lancerem předváděl dravou jízdu a nezapomněl ani na kamarády podél trati, které uváděl do varu jízdou dveřmi napřed. „Vsetínskou soutěž jsme si chtěli především užít, což se nám bezezbytku podařilo. Příznivé počasí přilákalo k tratím poměrně velké množství diváků, které jsme svými několika efektními průjezdy snad i pobavili. Přestože někdo může považovat naši šestnáctou příčku jako neúspěch, když je Roman místním pilotem, opak je pravdou. Na rozdíl od Jeseníků jsme na vítěze nabité třídy 3 ztratili o tři čtvrtě minuty méně a z naší „babičky“ jsme vycucali maximum. Ze sportovního hlediska jsme určitě nehráli druhé housle, ale rozdíl v technice oproti současné špičce je markantní. Jelo se opravdu ve velkém tempu,“ uvedl v cíli navigátor Pavel Kacerovský. Dvojice Roman Michalík – Pavel Kacerovský obsadila 16. místo absolutně a 6. příčku ve třídě 3.

Vsetín – Ve Vsetíně na posledním rallysprintu sezony 2011 nemohl chybět ani nestoři rally Lumír Galia a Ota Hloušek na Škodě Felicia kit car. Lumír před startem již nemohl bojovat o mistrovský titul ve třídě, přesto ukázal, že mladé kluky umí pořádně prohánět. Ti mu nedarovali ani vteřinku. Galia s Hlouškem zvítězili ve třídě stylem start – cíl a vedle 32. místa absolutně získali i 10. místo mezi dvoukolkami. Pro Galiu to bylo třetí vítězství v letošní sezoně.

Obdobně si na valašských kopcích počínali i Martin Kašík s Karlem Uhříkem na Renaultu Clio Sport. Vsetínský jezdec se pořádně opřel do plynového pedálu hned po startu a nejrychlejšími časy na sedmi erzetách postavil základ k vítězství ve třídě. V cíli se mohli Martin s Karlem radovat z vítězství ve třídě 8, ale také 37. místa absolutně a 14. místa mezi dvoukolkami.

První letošní start proměnili Tomáš Janíček s Veronikou Janíčkovou usedající do Hondy Civic VTi v pohárové umístění. – 46. absolutně, 3. tř. SA/2, 5. K4 pohár ČR). V loňském roce startoval jezdec z Valašských Klobouků pouze na třech soutěžích, ale na oblíbený Vsetín nedošlo, neboť mu předcházela nepříjemná havárie v Jeseníkách. Letos si Tomáš s Veronikou brousili zuby pouze na valašský sprint a soutěž jim vyšla dokonale. V K4 poháru ČR v rally dokázali porážet silnější vozy a v cíli jim patřilo 5. místo. „Rally Vsetín předčila naše očekávání, a to především z toho důvodu, že jsme usedli do závodního vozu po více než roční pauze a především po velmi nepříjemné nehodě. Vzhledem k tak dlouhé závodní pauze jsme si celý závod doslova vychutnávali a užívali a výsledek už jen představoval pomyslnou třešničku na dortu,“ zhodnotil soutěž Tomáš Janíček, který obsadil 3. místo ve třídě SA/2.

Doma se chtěl fanouškům předvést i Jan Kulajta. Meziříčský jezdec usedl rovněž do Hondy Civic VTi a noty slyšel z úst Rudolfa Kouřila. Po 3.RZ si držel valašský jezdec druhou příčku ve své třídě. Následovala ale jezdecká chyba a s ní výlet mimo trať. Naštěstí pro Honzu zůstalo auto bez vážných poškození a v soutěži mohl tedy pokračovat. „Z našeho pohledu byla Rally Vsetín velmi organizačně vydařená. Vše bylo doplněno o krásné počasí a vysokou jezdeckou konkurenci. Naše účinkování bylo bohužel ovlivněno skokem do pole na RZ 4 Vesník, kde jsme ztratili 1,5 min a nemohli tak pokračovat v boji o pódiové umístění ve třídě 9,“ vysvětlil propad ve výsledkové listině Kulajta, jenž obsadil ve třídě 9 páté místo.

S vítězným gestem projížděli přes cílovou rampu Jiří Daněk a Václav Kubala se Škodou Favorit 136 L. Před závodem stačilo dojet Daňkovi pro jeden bod, aby se stal mistrem pro letošní rok ve třídě. Cíl daný před soutěží splnil a tak se mohlo slavit. „Podmínky před startem jsem měl poněkud ztížené, neboť jsem se podílel na přípravě soutěže, a to mi zabralo dost času. V soutěži jsme jeli na jistotu a snažili se bavit diváky. Nakonec vše vyšlo a my mohli v cíli otevřít šampaňské. Vítězství ve třídě a 10. místo v K4 poháru je už jen třešinkou na dortu. Jsme maximálně spokojeni,“ rozdával v cíli emoce Jiří Daněk.

Spokojený odjížděl ze Vsetína také Roman Vaněk s dcerou Dianou. Start Romana, který pravidelně usedá do Škody 130 RS, byl ohrožený, neboť krátce před zahájením soutěže zápolil jezdec s vysokými teplotami. Léčebná kúra pod peřinou byla zřejmě hodně silná, neboť horečky pominuly a doma přibyl nový pohár. „Super závody, atmosféra i diváci, kteří nám velmi fandili. Zkrátka není nad domácí soutěž. Navíc vyšlo i počasí. Organizace soutěže klapala perfektně, takových soutěží víc,“ pochvalovala si v cíli sprintu spolujezdkyně Diana Vaňková. Rodinná posádka z Valašské Bystřice bodovala 11. místem v K4 poháru ČR v rally a 3. místem ve třídě V.

Druhý start v letošní sezoně na místě jezdce proměnil Radim Orava s Volkswagenem Polo 16V ve vítězství ve třídě. Po nezdaru v Jeseníkách, kde Oravu zradila převodovka a jezdec musel soutěž opustit z prvního místa ve třídě, přišla na Valašsku odměna. Radim si mohl vychutnat jízdu na domácí půdě, která byla navíc okořeněna triumfem ve třídě 10.

Zálusk na dobrý výsledek si dělali i Robert Kořístka s Michalem Drozdem na Hondě Civic VTi. Vše fungovalo podle plánu posádky pouze dvě erzety. Na RZ Santov postihl Kořístku defekt a jezdec se rozhodl pro výměnu kola v erzetě. Tím se propadl na chvost startovního pole. I když ve zbytku soutěže zajížděl časy na bedně ve třídě, na dobrý výsledek to nestačilo. V cíli z toho bylo 8. místo ve třídě 9 a 6. místo mezi juniory. Do výčtu úspěšných posádek je třeba zařadit i ty startující za JT Říha group rally team. Tomáš Růžička (Subaru Impreza) dokončil sprint 19. absolutně a 8. ve třídě 3, Marcel Pokorný (Subaru Impreza) 29. absolutně a 11. ve třídě 3, Václav Janík (Mitsubishi Lancer EVO IX) 51. absolutně a 13. ve třídě 3 a Petra Filipová (Subaru Impreza) 67. absolutně a 14. ve třídě 3.

Sedm posádek se sprintem protrápilo a do cíle nedojelo

Vsetín – Mezi čtyřiceti posádkami, které poslední sprint letošní sezony nedokončily, bylo i sedm domácích jezdců. Hodně si od domácí soutěže sliboval Jaromír Tomaštík (Subaru Impreza WRC). Vsetínský jezdec zajel na úvodní zkoušce 6. nejrychlejší čas, ale defekt v následující zkoušce jej srazil až do třetí desítky. „Úvodní zkouška soutěže nám vyšla až na drobnou chybu v závěru zkoušky skvěle. Na následující zkoušce jsme měli díky defektu velkou krizi a jen těsně jsme minuli vzrostlé duby. Poslední zkouška prvního kola erzet nám vyšla, ale bylo to poslední, co mohu hodnotit kladně. Na RZ 4 nás postihl opět defekt a definitivní tečku jsem za závodem udělal o zkoušku dále, kdy po jezdecké chybě jsem škrtl autem o zídku. Nechtěl jsem riskovat větší poškození vozu, proto jsem se rozhodl v závodě dále nepokračovat,“ popsal potíže v soutěži Jaromír Tomaštík. Zklamaný byl i druhý jezdec usedající do speciálu WRC, Silvestr Mikuláštík (Škoda Octavia WRC). Po dvou měřených testech byl „Silvero“ na 12. místě absolutně a závod si užíval. Pak ale přišly problémy se spojkou, která jej definitivně vyřadila ze soutěže na 6.RZ.

Čtvrtá erzeta byla smolná pro dvě posádky. Nejprve odstoupil z 4. místa ve třídě 11 pro technickou závadu Milan Petružela (Škoda Fabia TDi). Následoval jej i Zdeněk Zdráhala s Subaru Impreza. „Krásná soutěž, nádherné počasí a skvělí fanoušci. Sprint byl hodně těžký na rozpis, co se týká úseků, kde se dalo či nedalo katovat. S Markétou jsme do toho dali vše, ale zklamala nás převodovka,“ vysvětlil odstoupení Zdráhala. Převodovky se staly osudnou i pro Ivo Klestila (Ford Fiesta ST) a Miroslava Julínka (Škoda 130RS).

Závod nedokončila ani jediná žena z Valašska za volantem Pavlína Tydlačková. „Po havárii v Jeseníkách jsme do poslední chvíle nevěděli, zda budeme na Vsetíně startovat. Když ale dovezli mechanici hodinu před přejímkou auto, spadl nám kámen ze srdce. V průběhu soutěže jsme se potýkali s problémy, co obout a s převodovkou. Když už to vypadalo, že se převodovka umoudří, tak se asi 50 metrů po startu poslední zkoušky rozsypal diferenciál a v převodovce byla díra jako pěst,“ uvedla zklamaná pilotka Suzuki Swift Pavlína Tydlačková. (mv)