Herkul Rally Příbram o posledním zářijovém víkendu rozluštila tajenku o tom, kdo bude letošním mistrem ve velkém mistráku. Tím šťastným se nakonec stal otrokovický pilot Pavel Valoušek, který poprvé v kariéře vyhrál český titul.

Poslední podnik Mediasport mezinárodního mistrovství České republiky v rally čítal celkem šestnáct rychlostních zkoušek a 170 ostrých kilometrů. Po obrovském boji soutěž vyhrál o pouhých 0,9 vteřin Jaromír Tarabus. Druhý dojel Pavel Valoušek, čímž si zajistil celkový triumf. Na závěrečném podniku velkého mistráku se představila i posádka z Hutiska-Solance Miroslav Jakeš – Tomáš Jakeš.

Po velmi dobrém umístění z Barum Czech Rally Zlín 2010, kde Mirek s Tomášem obsadili vynikající 14. místo v absolutní klasifikaci a druhé místo za Václavem Pechem ve třídě N4CZ, si dělala posádka z Hutiska – Solance zálusk i na bodový přísun v Příbrami. Od tamních pořadatelů dostal Mirek přidělené startovní číslo 11. Úvod závěrečného podniku mezinárodního mistrovství byl pro kluky z Valašska opatrnější. Ale již na třetí rychlostní zkoušce ukázal mistr Evropy ze závodů do vrchu z roku 2008 své kvality, když zajel pátý nejrychlejší čas. Po úvodní sekci první etapy byli Mirek s Tomášem klasifikováni na 10. místě absolutního pořadí. „Říkali jsme si, že pojedeme hlavně v klidu, abychom neudělali žádnou chybu, a podle toho jsme i jeli. Začali jsme volněji a postupně jsme tempo zrychlovali,“ uvedl Miroslav Jakeš v servisu po prvních třech odjetých rychlostních zkouškách. Také v následujícím kole erzet si valašský jezdecký talent držel nastavenou laťku a umístění v první desítce. Díky časům, dosaženým v jednotlivých testech, se posunul v průběžném hodnocení o jedno místo výše. Ve třídě N4 si Jakešové drželi 5. místo za Pechem, Štajfem, Orsákem a Trinerem. „Auto fungovalo bez jediné chybičky. Neměli jsme během první etapy vůbec žádné problémy. Byla to jen trochu loterie s pneumatikami, ale my jsme se většinou trefili do správné volby. I to nám trochu hrálo do karet,“ stručně popsal první den závodění v Příbrami otec mladého jezdce a zároveň šéf Tomicar týmu Karel Jakeš.

Úvodní dvě sobotní zkoušky si Mirek s Tomášem doslova vychutnali a svým soupeřům poslali vizitku hodnou velkých jezdců. Obě zkoušky zajeli shodně ve čtvrtém nejrychlejším čase. Rychlejší byli pouze Pech, Tarabus aValoušek. Po 10. RZ se díky skvěle zajetým časům posádka posunula na 6. místo absolutního pořadí a 3. místo ve třídě N4. Posun vpřed neovlivnily ani defekty. Ty naštěstí pro posádku přišly vždy až ke konci rychlostních zkoušek a na dosažený čas měly minimální dopad. Pak přišla osudná 11. rychlostní zkouška, která valašské posádce vystavila v soutěži stopku. „Začátek druhé etapy se nám hodně povedl, ale nakonec jsme závod nedokončili. Bohužel technice neporučíme a ze hry nás vyřadila úplně rozpadlá převodovka. Než kluci odstoupili, zajížděli hodně pěkné časy. Zavánělo to velmi dobrým výsledkem, ale nakonec jsme jeli domů s prázdnou,“ uvedl Karel Jakeš. Dobře rozjetá a nedokončená soutěž hodně zamrzí, a tak celý tým odjížděl z Příbrami hodně zklamaný.

Nyní je už ovšem Mitsubishi po důkladné prohlídce v pořádku a auto i posádka jsou připraveny na další start. Ten se uskuteční již tento víkend při AZ Pneu Rally Jeseníky. Startovní číslo Mirek s Tomášem ani nemusí přelepovat, neboť i v Jeseníkách, stejně jako v Příbrami, povezou jedenáctku. „Naše případné další starty v letošní sezoně se budou odvíjet podle toho, jak dopadneme v sobotu v Jeseníkách. V této chvíli neplánujeme start na závěrečném sprintu ve Vsetíně. Nad Mikuláš rally a Pražským rallysprintem visí rovněž otazník. Vše budeme řešit průběžně,“ poodhalil plány do zbytku sezony 2010 Karel Jakeš.

Miroslav Vebr