Na závěr letošní sezony absolvoval Adam Staněk se dvěma dalšími kolegy a Tatrou 815 4×4 Dakar maratónskou soutěž dakarského typu. El Chott Sahara Rallye de Tunisie 2012 startovala 20. října. Na bezmála padesátku startujících čekalo dvanáct etap v délce více než 3 200 kilometrů, z toho 2 200 kilometrů měřených rychlostních testů. Nejlepší posádky pak protnuly pomyslnou cílovou pásku 3. listopadu.

El Chott absolvovaly posádky ze sedmi zemí. Nejvíce zástupců zde bylo z Německa, Rakouska a Česka. Po jednom zástupci pak ze Slovenska, Alžíru, Slovinska a USA. Czech Dakar team vyslal do Tunisu tři kamiony vedené Martinem Kolomým, Markem Spáčilem a Adamem Staňkem.

„Pro mě to byla obrovská výzva. Na soutěži tohoto typu jsem doposud nestartoval, proto bylo naším hlavním cílem náročnou rally dokončit a posbírat co nejvíce zkušeností. V Tunisu startovaly motocykly, off roady a kamiony. Nejvíce rychlostních testů pořadatelé zařadili do blízkosti Ksar Chilane, kde nás čekala dunová pole.

Etapy byly dost rozmanité svým podkladem i délkou. Rychlostní testy byly dlouhé od 150 do 300 kilometrů. Rozbité úseky nebo-li pisty se střídaly s dunovými poli. Všude byl samý písek," přiblížil El Chott Adam Staněk.

Pokud se jelo na pistách, zděchovský jezdec si na některé soupeře z kamionů věřil a najel si na ně drobný náskok. O ten ale Staněk přišel ve chvíli, kdy přijel k dunovým polím.

„My jsme se museli nejdříve naučit, jak jezdit v dunách. A aby toho ještě nebylo málo, trápily nás dva problémy. Na pistách jsme jeli s vyšším tlakem vzduchu v pneumatikách, ale před nájezdem do dun jsme museli zastavit a z pneumatik vzduch pro lepší ovladatelnost ručně odfouknout. Naše Tatra totiž nedisponuje automatickým dohušťováním pneu.

Proto náskok, který jsme získali na soupeře na pistách, jsme během chvilky před dunami ztratili. Dalším handicapem pro nás byl nižší výkon Tatry, která vůči speciálům, jež startují na Dakaru, má poloviční výkon. Proto jsme měli s velkými dunami problémy a nejednou jsme měli v rukou lopaty a Tatru jsme podhrabávali," uvedl valašský jezdec.

Samotnou soutěž si ale Adam Staněk s navigátorem Petrem Vávrou a mechanikem Martinem Vlkem náležitě užívali. Počáteční seznamování s navigací, novým prostředím i samotnou rally rychle přešlo v příjemné závodění. V průběhu El Chottu zajel Adam Staněk dvakrát třetí čas mezi kamiony, z čehož měl pochopitelně velkou radost. Z dobré nálady jej nevykolejil ani drobný technický problém, ani zdravotní indispozice Martina Vlka.

„V průběhu závodu nás postihly dva významnější momenty. Tím prvním byl jediný technický problém v celé soutěži, kdy se zlomil na levém předním kole homokinetický kloub. Tento problém nás postihl v nejtěžší etapě a poškození se projevilo tak, že jsme měli poháněná pouze tři kola. Cíl etapy byl u Ztraceného jezera, kde jsme závadu odstranili a mohli tak pokračovat v soutěži.

Druhý problém nastal u Martina Vlka, který vyčerpáním a únavou v průběhu jedné z etap zkolaboval. Naštěstí za námi jeli bratři Mothejlové, kteří Martina vzali do klimatizovaného vozu a dopravili jej do cíle etapy. Následoval den volna, ve kterém se Martin dal do pořádku a zbytek soutěže absolvoval v pohodě," popsal nepříjemné zážitky Staněk.

Posádka ve složení Adam Staněk, Petr Vávra a Martin Vlk fungovala bez problémů a až na jediný moment, fungovala skvěle i Tatra. Pro trojici Čechů tak bylo hlavním úkolem v cíli každé etapy důkladně vyčistit filtry a vyfoukat písek z kabiny. Všechny tři černozelené kamiony Czech Dakar týmu úspěšně dokončily El Chott 2012 v pořadí: 1. Martin Kolomý, 2. Marek Spáčil (se vsetínským navigátorem Viktorem Chytkou) a 4. Adam Staněk mezi kamiony.

„Na to, jaká byla konkurence a že zde startovali jezdci s velkými zkušenostmi s tímto závodem, jsem s výsledkem spokojen. Letošní ročník byl podle pravidelných účastníků nejtěžší v dosavadní historii. My jsme si dali za cíl soutěž dokončit, a to se podařilo. O čtvrtém místu mezi kamiony jsme na startu ani nesnili. Tímto bych chtěl poděkovat majiteli týmu Tomáši Vrátnému, který mi umožnil absolvovat tento závod a získat tak zkušenosti. Díky patří i všem, kteří nás podporovali a během závodu nám drželi palce," poděkoval Adam Staněk a doplnil.

„Celá soutěž byla pro mne velkým zážitkem, ale jedno vím jistě: v nejbližší době nechci písek a lopatu ani vidět."

MIROSLAV VEBR