V průvodním tisku k výstavě Dušan Cendelín osvětluje, že princip zrcadlení se uplatňuje v našem subjektivním vnímání skutečnosti, a „práce autorů této výstavy jsou pouze jedním z mnoha zrcadlení obrazů okolního světa…" Na výstavě je představen výběr ze současné tvorby autorů – Nadiných keramických reliéfů a Dušanových grafik, čítající na padesát exponátů. Většina děl pochází z loňského a letošního roku.

Oba výtvarníci se od 70. let věnují keramice. Naďa absolvovala obor výtvarného zpracování keramiky na SUPŠ v Uherském Hradišti a s manželem – keramikem a grafikem samoukem – si v rodinném domě ve Vizovicích zřídila společný ateliér.

Naďa Cendelínová ve své volné tvorbě virtuózně rozvíjí umění nízkého keramického reliéfu. Šťastné je souznění filigránské techniky s náměty děl. Jejich důvěrnou intimitu i poetickou až fantazijně snovou atmosféru umocňuje vedle křehké linie, kultivované modelace také – řečeno slovy historika umění PhDr. Tomáše Mikulaštíka – „citlivě spřádané krajkoví prořezávaného dekoru".

Grafické dílo Dušana Cendelína je na výstavě zastoupeno technicky náročným barevným dřevořezem, který tiskne v malých nákladech, a kombinovaným monotypem, kterému se věnuje právě v poslední době. Vedle grafiky výjimečně vystavuje i několik ukázek tiskařských matric. Autorova stylizace je mužně robustní, lapidární, s jistou dávkou expresivity (zejména u dřevořezu) a kultivovaným dekorativním vyzněním (včetně aplikace graficky plošného „dekoru" tvořeného např. pomocí rozmanitých rastrů). Pro jeho tvorbu je příznačné experimentování i fascinace kompozičními zákonitostmi. Tíhnutí k racionálnímu až intelektuálnímu přístupu se promítá také do pojetí námětů, které svou silnou evokační schopností a mnohdy i etickým podtextem a existenciálním laděním (např. úzkostí ze skryté hrozby) se proměňují v intelektuální hříčky, jež vyzývají k dešifrování…

Autor: Mgr. Olga Mehešová, historik umění MRV, Vsetín