V silné konkurenci amatérských souborů z celé republiky si Karolinští odnesli za svoji inscenaci Nevěsta autora i režiséra Martina Františáka nejvyšší možné ocenění – přímou nominaci na celostátní přehlídku Jiráskův Hronov, která se uskuteční počátkem srpna. O dokonalém nastudování hry i kvalitě valašského souboru svědčí navíc získání Ceny za inscenaci i kolektivní Ceny za herectví.

Hra Nevěsta byla inspirována deníkovými zápisky, které režisér Františák objevil na Santově v jednom opuštěném stavení. Zachycují příběh ženy, kterou místní i s její matkou nazývali nevěstami. Aby v těžkých válečných a poválečných dobách přežily, začala matka svoji dceru nabízet místním mužům za trochu chleba, vajec či opravu střechy. Silný emotivní příběh v podání karolinských divadelníků už slavil úspěch na nejednom pódiu. Nyní jej soubor představí také v Mekce amatérských divadel, v Hronově.

V následujícím rozhovoru odpovídal na otázky Valašského deníku představitel učitele Bártka ve hře Nevěsta, herec Miroslav Urubek.

V konkurenci kolika souborů jste v Děčíně uspěli? Jak náročné to bylo?
Děčín je přehlídkou, kde se scházejí nejlepší soubory z celé republiky, které postoupily z krajských kol. Náš soubor se jí účastní už léta. Konkurence je velmi silná, protože představuje to nejlepší, co se ve světě amatérského divadla za uplynulý rok urodilo. Letos postoupilo dvacet souborů. Je velmi náročné zaujmout všech sedm porotců natolik, aby se shodli a soubor vybrali k postupu. Porotu tvoří profesionálové z různých divadel a hodnotí režii, herecké výkony, scénu, hudbu a další. Nám se podařilo téměř nemožné, naprostá shoda všech zúčastněných porotců a ve výsledku přímá nominace na Jiráskův Hronov, což v praxi znamená, že naše inscenace nepůjde před výběrovou komisi v Hronově, která vybírá z nabídky vzešlé z ostatních přehlídek. O tom, že naše inscenace opravdu odborníky zaujala, svědčí i fakt, že jsme okamžitě dostali pozvání hostovat v Činoherním klubu v Praze v únoru nebo lednu příštího roku.

Co předcházelo postupu na děčínskou přehlídku?
O účast jsme se ucházeli tentokrát ne doma v Karolince, ale na přehlídce v Kojetíně.

Poté, co jste se dozvěděli o postupu do Děčína, připravovali jste se nějak speciálně na tamní vystoupení?
Samozřejmě účast na této přehlídce zavazuje. My jsme měli situaci o to horší, že naše předchozí inscenace hry Doma je doposud považována dle mínění kritiků za mimořádný umělecký počin přesahující rámec amatérského divadla. Ostatně zařadili nás v roce premiéry do ankety „Inscenace roku“ mezi profesionální divadla, kde jsme skončili šestí a nechali tak za sebou věhlasné pražské scény. Od nás si hru vypůjčilo Národní divadlo v Praze, ostravská televize ji s námi natočila a odvysílala v cyklu Zveme vás do divadla. Tomu pochopitelně odpovídala i příprava. Celou situaci navíc zkomplikovala nemoc Heleny Čermákové, herečky Městského divadla Zlín, nositelky Ceny Thálie, která v naší hře hostuje. Naštěstí narychlo v Děčíně zaskočila pražská herečka Tereza Chytilová, která náš soubor velmi dobře zná a fandí nám.

Podobná otázka jako předchozí, jak se budete připravovat na Jiráskův Hronov?
Samozřejmě budeme zkoušet. Martin Františák, náš autor i režisér, během roku musí obtížně hledat volný čas, protože vykonává funkci uměleckého šéfa Divadla Petra Bezruče v Ostravě, točí v televizi i rozhlase. Celé prázdniny ale tráví v Karlovicích a my ho tak máme jenom pro sebe

Co pro vás samotný postup na Jiráskův Hronov znamená?
Zahrát si na scéně hronovského divadla je snem každého ochotníka. Kromě domácích souborů zde totiž hostují i přední amatérské soubory z celé Evropy. Je otázkou cti na této přehlídce uspět u náročných diváků i předních odborníků, teoretiků a kritiků. Chtěli bychom samozřejmě náš kraj a Valašsko, které se hrou proplétá, reprezentovat co nejlépe, stejně dobře, jako se nám to podařilo v předchozích inscenacích.