„Poprvé ho spatří návštěvníci Pražské muzejní noci, jež proběhne tuto sobotu,“ prozradil ředitel manufaktury, akademický malíř Jan Timotej Strýček. Tapiserie je součástí projektu Actual Textile Art. V jeho rámci gobelínka od poloviny devadesátých let minulého století přizvala ke spolupráci 25 předních českých výtvarníků, s nimiž vytvořila na 60 děl. „Tato Kokoliova práce patří mezi nejmladší a nejzdařilejší. A to nejen po výtvarné, ale i uměleckořemeslné stránce,“ tvrdí ředitel o textilii o rozměrech 360 krát 220 centimetrů a nezvykle hustou dostavou, na níž pět tkadlen pracovalo půl roku.
Tapiserie Z boku symbolizuje figuru rozdělenou na dvě znesvářené a bojující části ega. „V autorově ateliéru jsem našel pohozený kousek jeho linorytové matrice, která se stala inspiračním východiskem,“ vypráví Jan Timotej Strýček. Celou noc Vladimír Kokolia pracoval na tom, aby z černé matrice vytvořil barevnou verzi, kde k vrstevnicím mělkého linorytového reliéfu přiřadil harmonickou škálu barev.
Skutečnost, že pečlivě srolovaná a zabalená tapiserie míří do Uměleckoprůmyslového muzea, naplňuje zaměstnance gobelínky pocitem hrdosti. „Ve výstavním sále nazvaném Umění vlákna bude jediným zástupcem současného textilního umění,“ říká Jan Timotej Strýček. „Smutek necítím. Největší dobrodružství pro mne představuje proces tvorby. Osudy hotového díla sleduji už jen jako divák. Jsem ale rád, kdykoli skončí v muzeu, kde k němu má přístup široká veřejnost,“ doplnil Strýček.