Mezi nimi Tomáš Vodička s manželkou. Přijeli z Ostravy.

„Zrovna jsme na Valašsku na wellness pobytu, a když jsme viděli, že má sklárna den otevřených dveří, neváhali jsme se přijet podívat,“ prozradil návštěvník jarmarku. Sklo prý zajímá jeho ženu, jeho zase výrobní procesy.

„Celý ten výrobní postup je zajímavý a málokdo má možnost se s ním seznámit. Je jedinečná příležitost to vidět na vlastní oči,“ zhodnotil. Nevynechal ani nákup skla.

„Chceme si odsud něco odvézt, aby se náš zážitek stal hmatatelným,“ dodal Vodička.

Možnost nakoupit si skleněné výrobky za výhodné ceny využila také další návštěvnice jarmarku, která se představila jako Mirka z Brna.

„Už mám plné auto, koupila jsem různé skleničky, vázy, karafy a ještě jsem neskončila,“ prozradila.

Kromě nákupu si sklárnu pečlivě prohlédla. „Je to tady takové malinké a kouzelné. Líbí se mi tu celkově,“ přiznala s nadšením.

Návštěvníci mohli sledovat celý proces dekorování. První fázi voskování skla předvedla dlouholetá pracovnice sklárny Stanislava Koňaříková.

„Mým úkolem je voskem udělat na skleničce ochrannou vrstvu. Do té se následně vyrývá vzorek,“ vysvětlila.

Ve sklárně pracuje od roku 2003 a na své profesi oceňuje, že není jednotvárná. Nejraději připravuje skleničky a likérky.

„Ty jsou malé a voskování jde od ruky. Horší je, když nastane nějaký problém. Například že nám vosk nechce na skleničce držet, to se pak celá výroba zdržuje,“ netajila.

Poté, co se do vosku dekorovacími stroji vyryje vzorek, putuje sklenička do kyseliny fluorovodíkové. Díky ní se vyrytý dekor proleptá do skla, zatímco zbytek skleničky je voskem před kyselinou chráněný.

ARABOVÉ CHTĚJÍ HODNĚ ZLATA A BARVY

V současné době sklárna za měsíc vyprodukuje asi 350 tisíc kusů skla. To se následně vyváží do celého světa, nejčastěji do Turecka nebo Egypta. Karolinský sklářský závod se také pyšní různými zajímavostmi.

„Osobně nejraději vzpomínám na spolupráci s akademickým malířem Iljou Hartingerem, který si u nás nechával leptat sklo pro své obrovské vitráže,“ prozradil vedoucí výroby Ondřej Pavlačka. Dodal, že zážitkem bývá i příprava výrobků pro Spojené arabské emiráty.

„Ta sklenička je tak přeplácaná zlatem a barvami, že téměř nevidíte, co v ní je. My bychom řekli, že je to kýč, jim se to líbí. Ale samozřejmě náš zákazník, náš pán,“ uzavřel vedoucí Ondřej Pavlačka.