„Ocenění vždy beru jako určitý fakt, náhled nebo odznak nějaké činnosti. Sám o sobě tento odznak nic neznamená. Je to jako obrázek na zdi nebo nějaká piha na obličeji,“ komentoval před časem se skromností a úsměvem v rozhovoru pro Deník.

Jaromír Bazel starší se narodil na Štědrý den roku 1945 v Bystřičce, bytostně však byl spojen s kulturou především na Vsetíně, kde také vystudoval gymnázium. Následně absolvoval Pedagogický institut ve Zlíně, hudební vzdělání si pak rozšiřoval absolvováním sbormistrovských kurzů.

Od roku 1975 byl dirigentem vsetínského Mužského pěveckého sboru Lumír, vedl také dívčí pěvecký sbor Polanka z Valašské Polanky, kde od roku 1980 učil na základní škole.

Jaromír Bazel měl blízko především k jazzové muzice.

„K muzice jsem vždy tíhnul, díky rodinnému zázemí a učitelům. Snažil jsem se o muzice získat co nejvíce informací. Jazz, tedy afroamerický folklor, strhl nejen nás, ale i Dvořáka. U nás to začalo spirituály, které jsme poslouchali na Music USA. Interprety jsme postupně začali kopírovat. Později se rozvíjel dixieland, na který jsme také navázali. Začínali jsme tedy jako dixielandová kapela, kde jsem hrál na trumpetu,“ vzpomínal v rozhovoru Jaromír Bazel starší.

Zmíněný hudební žánr byl podle něj v kontextu doby v naší zemi chápán většinou lidí jako jakási revolta.

„O mně se to úplně říct nedalo. Protože ta muzika byla opravdu zajímavá, především proto, že byla improvizovaná. Improvizace je velký dar, schopnost se vyjádřit, poznat bezprostřednost chvíle, která se nikdy nevrátí,“ svěřil se hudebník.

Jaromír Bazel starší hrál na housle, vibrafon, ovládal i trumpetu a kytaru. V roce 1960 byl zakládajícím členem kapely Combo 60, která se později proměnila nejprve v Jazzkvartet a nakonec Jazzevčík, jež funguje dodnes.

„Tenkrát jsme měli mnoho hudebních vzorů, jako je Miles Davis, Modern Jazz Quartet. Jejich tvorbě jsme chtěli porozumět. Člověk se neubírá ke kováříčkům, ale ke kováři,“ říkal Bazel starší.

S Jazzevčíkem si při hudebních večerech ve Vsetíně zahrála řada předních jazzových interpretů jako Mojmír Bártek, Jaromír Hnilička, Günter Kočí, František Uhlíř, Emil Viklický, Karel Velebný, Lazáro Cruz a další.

Jaromír Bazel stál také u zrodu Vsetínského jazzového festivalu Josefa Audese, s kapelou Jazzevčík pořádali dvacet jeho ročníků. Festival má dodnes pevné místo v kulturním kalendáři města Vsetín a vystupují na něm špičkový jazzmani z ČR i ze zahraničí.

Za dlouholetou, dobrovolnou a příkladnou práci a snahu o zvýšení kulturní úrovně obyvatel města v oblasti jazzu a klasické hudby obdržel Jaromír Bazel starší v roce 2005 Cenu města Vsetín. Zemřel 1. března 2021. Čest jeho památce.

Odkaz na rozhovor Jaromíra Bazela staršího pro Valašský deník v roce 2014: