Receptů na mrkvovou polévku existuje mnoho variant. Základ na polévku je ale vždy stejný. Budete na ni potřebovat mrkev, cibuli, kuřecí nebo zeleninový vývar, sůl, pepř a také máslo nebo olej. Podávat ji můžete posypanou oblíbenými zelenými bylinkami, petrželkou, bazalkou a také opraženými dýňovými nebo sezamovými semínky.

Co dalšího můžete použít a jak mrkvovou polévku ochutit?

Mrkvová polévka v podobě krému:

Zdroj: Youtube

Recept na mrkvovou polévku

V Gurmetu jako tajnou přísadu polévky zvolili nové koření, které podtrhuje nezaměnitelné aroma římského kmínu a dodává mu hloubku, takže už nepotřebuje jogurt ani smetanu na zjemnění chuti.

Suroviny:

  • mrkev 500 gramů
  • cibule 1 kus
  • vývar drůbeží 1,2 litru
  • kmín římský 1 lžíce
  • nové koření (mleté)
  • máslo 2 lžíce
  • med (podle chuti)
  • šťáva citronová (podle chuti)
  • sůl
  • pepř
  • bylinky (k podávání)

Postup přípravy:

  1. Mrkev nakrájejte na stejně velké kousky (polévku budete mixovat, takže si nelámejte hlavu s tvarem), cibuli na drobno. V hrnci rozpalte máslo a mrkev opečte dozlatova, pak přidejte cibuli a koření a ještě chvilku opékejte, aby mrkev zprůsvitněla a koření se rozvonělo. Přilijte vývar, osolte, opepřete a vařte, dokud mrkev nezměkne.
  2. Tyčovým mixérem obsah hrnce rozmixujte dohladka, a pokud je třeba, dochuťte medem nebo citronovou šťávou (záleží na kvalitě a stáří mrkve, křupavé jarní mrkvičky žádnou další chuťovou podporu nepotřebují).
  3. Podávejte posypané oblíbenými zelenými bylinkami.

Nahrává se anketa ...

Mnoho variant polévky

Do mrkvové polévky se zázvorem patří kromě lžíce čerstvě nastrouhaného zázvoru dva stroužky česneku a dvě lžičky kari. Mrkvová polévka s chilli zase získá svoji nezaměnitelnou chuť díky chilli papričce, kůře z limetky a kokosovému mléku.

Mrkvová polévka s hráškem:

Časopis iReceptář nabídl variantu mrkvové polévky, kde kromě zázvoru byla rozmixovaná i jedna brambora a ozdobu vytvořila hrst čerstvého koriandru. Milovníci masa si zase mohou připravit variantu mrkvové polévky s pomerančem, citronem a zázvorem, podávanou s kousky dušeného kuřecího masa a lžící zakysané smetany.

Mrkvová polévka se zázvorem:

Zdroj: Youtube

Ideální přílohou k polévce, která v chladných dnech zahřeje a bude prevencí před všudepřítomnými bacily, jsou nasucho opečené plátky chleba.

Mrkev jako lék

„Mrkev může chránit před mrtvicí, vysokým krevním tlakem, osteoporózou, šedým zákalem, artritidou, srdečními chorobami, bronchiálním astmatem a infekcemi močových cest,“ uvádí některé z účinků zdravotnický web Dr. Axe.

Studie ukazují, že pravidelná konzumace čočky snižuje riziko chronických onemocnění, jako je cukrovka, obezita, rakovina a srdeční choroby
Někdo se ji bojí jíst. Přitom podpoří zdraví i hubnutí a dokonce posílí psychiku

Mrkev je zdrojem vitaminu A, obsahuje i vitamíny C, D, E a K, stejně jako mnoho minerálů, jako je hořčík, draslík a vápník. Studie prokázaly, že beta-karoten je zásadní pro zlepšení imunity v těle, ochranu zdraví kůže a očí a boj proti poškození volnými radikály, které mohou způsobit rakovinu.

Zlepšuje zrak

Tři klíčové živiny – beta karoten,  lutein  a zeaxanthin – obsažené v mrkvi výrazně posilují zdraví očí tím, že pomáhají udržovat dobrý zrak a noční vidění.

„Bez beta-karotenu (forma vitaminu A) se mohou objevit různé formy očních poruch, včetně makulární degenerace a dokonce i slepoty. Lutein a zeaxanthin zase pracují na snížení rizika ztráty zraku související s věkem. Pouze jeden šálek nakrájené mrkve poskytuje více než 100 procent vašich potřeb vitamínu A, protože obsahuje vitamín A ve formě betakarotenu,“ vysvětluje Dr. Axe.

Podporuje imunitu

Vitamín C v mrkvi pomáhá vašemu tělu vytvářet protilátky, které brání váš imunitní systém. Vitamin C také pomáhá vašemu tělu přijímat a využívat železo a předcházet infekcím.

Luštěniny by našem jídelníčku neměly chybět. Proč? Přečtěte si náš rozhovor s profesorkou Janou Dostálovou
Češi by měli jíst víc luštěnin. Nadýmavé účinky lze omezit, ujišťuje expertka

Snižuje riziko rakoviny

„Mrkev obsahuje antioxidanty, které prokazatelně bojují proti škodlivým volným radikálům v těle. Volné radikály poškozují buňky a pravděpodobně přispívají k rakovině. Dva hlavní typy antioxidantů v mrkvi jsou karotenoidy a antokyany. Karotenoidy dodávají mrkvi její oranžovou a žlutou barvu, zatímco antokyany jsou zodpovědné za červené a fialové zbarvení,“ uvádí zdravotnický web MD.

Mrkev je bohatá na vitaminy A, B a C, betakaroten, železo, vápník, draslík a sodík.Mrkev je bohatá na vitaminy A, B a C, betakaroten, železo, vápník, draslík a sodíkZdroj: Shutterstock

„Antioxidanty v mrkvi mohou být schopny bojovat s leukemickými buňkami a mohou hrát roli při snižování rizika některých z nejrozšířenějších typů rakoviny, včetně rakoviny prostaty, vaječníků a prsu,“ upřesňuje web Dr. Axe.

Pomáhá hubnout

Mrkev obsahuje velké množství vlákniny, která podporuje trávení, velký obsah vody a přitom velmi málo kalorií. Mrkev nás tak udrží delší dobu cítit se sytí a pomáhá snížit chutě na sladké. Tím se sníží příjem kalorií a podpoří hubnutí.

Podporuje činnost mozku

„Mrkev posiluje zdraví mozku tím, že snižuje oxidační stres v mozku, pomáhá předcházet Alzheimerově chorobě, zlepšuje paměť a brání dalším typům kognitivního poklesu,“ vysvětluje web Dr. Axe.

Nejzdravější jsou brambory vařené a nepřemaštěné
Říká se jim citrony severu. Podporují imunitu a jsou zásadní pro dobré trávení

Pomáhá srdci

Mrkev zlepšuje obranyschopnost těla proti různým formám kardiovaskulárních onemocnění. Vysoké plazmatické hladiny alfa- a beta-karotenu jsou spojeny i s nižším rizikem aterosklerózy. Draslík v mrkvi může také pomoci udržet váš krevní tlak pod kontrolou.

Mrkev je vhodnou zeleninou pro malé pěstiteleMrkev je vhodnou zeleninou i pro malé pěstiteleZdroj: Shutterstock

Je blahodárná pro kůži

Obsah beta karotenu, luteinu a lykopenu pomáhá urychlovat hojení při zranění. Beta karoten obsažený v mrkvi může navíc pomáhat bojovat s infekcemi a zmírňovat záněty kůže.