1. Stanovte si konkrétní cíl a ten si napište na viditelné místo. Do neviditelného cíle se jednoduše nedá trefit a Vaše snahy by skončily opět s jediným výsledkem a to zklamáním.

2. Motivujte se a neztrácejte víru v sami sebe. Tvoříte si tak předem základ Vašeho úspěchu.

3. Naučte se pravidelně relaxovat. Lidé, kteří jsou pod stresovou zátěží, dosahují úspěšných výsledků pomaleji než ti, kteří se naučili v průběhu dne pravidelně odpočívat.

4. Jednou provždy se vyhněte dietám, pokud tak neurčí Váš lékař, které vedou v konečném důsledku ke zklamání, problémům v oblasti psychiky a k projevu dalších zdravotních komplikací.

5. Přestaňte se přejídat nebo hladovět.

6. Pokud máte problém s váhou a nedaří se Vám přebytečná kila zkrotit, nebo naopak nabrat, rozeberte svou situaci s lékařem a najděte si specialistu na výživu, který Vám sestaví plán přímo na míru.

7. Jezte pestře a v pravidelných intervalech. Vybírejte vždy z kvalitních surovin. Pro představu kvalitní bílkoviny mají dlouhodobý sytící efekt. Kvalitní tuky v podobě semínek, oříšků neboryb podporují správnou funkci nervového systému. Kvalitní sacharidy zase zabraňují přejídáníse a chutím.

8. Místo nakupování hotových pokrmů nebo konzumace jídel z obchodů s rychlým občerstvením si připravujte jídlo doma.

9. Množství soli omezte na minimum. Dejte pozor zejména na sůl, která se nachází v různých potravinách skrytě – buchty, sýry, konzervy, pečivo a další.

10. Dopřejte si každý den dostatek vitamínů, minerálů prostřednictvím ovoce v množství cca 200g a zeleniny v množství cca 400 g. Tělu prospěšné látky působí pozitivně na očistu těla, podporují dobrou náladu včetně optimální váhy, zabraňují přejídání se.

11. Jezte vše, co obsahuje dostatek vlákniny – celozrnné výrobky, luštěniny, zelenina apod. Působí blahodárně na čistotu střev, která určují kvalitu Vašeho zdraví.

12. Dodržujte pravidelný pitný režim. Ideální je voda z kohoutku ochucená kouskem oblíbeného ovoce.

13. Vyhýbejte se nadměrné konzumaci alkoholu, kouření a jiným návykovým látkám, které tělo zanáší nečistotami a působí negativně na Vaši psychiku. Následkem bývá hmotnost navíc a neschopnost si váhu dlouhodobě udržet.

14. Pravidelně se hýbejte. Pokud nejste na pohyb zvyklí, začínejte pozvolna. Nárazový pohyb vede k přetížení a k úrazům s trvalými následky.

15. Doporučení na závěr? Mít informace je jedna věc, ale abyste se dostali co nejeefektivněji kesvému cíli, je potřeba realizovat. Nechtějte zvládnout vše hned a netrestejte se za to, že jste něco v průběhu dne nezvládli dle Vašich představ. Každý den udělejte malý krůček vpřed a zaten buďte na sebe pyšní. Je jen otázka času, kdy se první výsledky včetně nové motivace dostaví.

Mgr. Pavlína Podloučková,
Odborný pracovník v ochraně veřejného zdraví, Certifikovaný Poradce pro výživu, Odborně způsobilá osoba k zajišťování úkolů v prevenci rizik v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
Kontakt: pajapodlouckova@seznam.cz, www.zdravevestrave.cz, www.facebook.com/Zdravevestrave1/, Tel.: 605 300 835