Pro motoristy ve Vsetíně to znamená nemalé komplikace. Kvůli posunu opravy nadjezdu totiž s největší pravděpodobností dojde postupně k souběhu tří velkých staveb ve městě. Vsetínu tak už v příštím roce reálně hrozí dopravní kolaps.

Radnice žehrá na špatnou práci kraje

Zprávu o odkladu rekonstrukce čtyřicet let starého nadjezdu nelibě nese vedení vsetínské radnice. „Je to pro nás dost velký problém. Počítal jsem s tím, že kraj takové věci dělá s určitým předstihem a že vše v pořádku zadá," neskrýval zklamání starosta Vsetína Jiří Čunek.

Upozornil, že na příští rok už je naplánované zahájení stavby nové obchodní galerie u vsetínského vlakového nádraží. „Posun nám proto vadí. Je vždy ideální, když je velká stavba ve městě jen jedna," řekl Čunek.

Aby toho nebylo málo, na konci roku 2017 má podle Jiřího Čunka začít stavba sjezdu takzvané rampy Mostecká na nebezpečné křižovatce silnic 1/57 a 1/69 v Rokytnici. Tedy těsně vedle nadjezdu Pionýrů. Jejím investorem je Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD).

Toto nové propojení s obchvatem města má centru Vsetína výrazně ulevit při čtvrté velké naplánované stavbě rekonstrukci vlakového nádraží. Tu podle sdělení radnice chystá Správa železniční dopravní cesty na roky 2018 až 2021. „Chceme, aby lidé, kteří pojedou z Rokytnice (směr od Zlína pozn. redakce) na Ohradu či do Zbrojovky, využili obchvat a neměli vůbec žádnou tendenci jezdit přes město," vysvětlil starosta.

Posunem už první z plánovaných silničních staveb se začínají plány města hroutit. „To mi vadí hodně. Pro město to není dobrá zpráva. Nám šlo o to, aby se stavělo postupně," zdůraznil Jiří Čunek.

Za odkladem jsou prý rostoucí ceny

Podle vedení krajské organizace ŘSZK stojí za odkladem opravy vsetínského nadjezdu Pionýrů především nárůst jeho předpokládané ceny v průběhu zadávacího řízení.

Na základě žádostí dodavatelů o dodatečné informace totiž ŘSZK zjistilo, že je nutné upravit soupis prací, dodávek a služeb nezbytných k úspěšné opravě nadjezdu. „Na základě úprav se však změnila předpokládaná cena, což má za následek překročení limitu pro podlimitní veřejnou zakázku. Jako zadavatel bychom tak porušili zákon, neboť zakázka nebyla zadávána postupem stanoveným v zákoně pro nadlimitní veřejné zakázky. Současné zadávací řízení jsem proto musel zrušit," vysvětlil ředitel ŘSZK Bronislav Malý.

Hranice, kdy se mluví o takzvané podlimitní zakázce, činí necelých 143 milionů korun bez DPH. Rozpočet na rekonstrukci nadjezdu ve Vsetíně byl původně asi o dva miliony nižší. Kvůli nezbytným úpravám projektu ale ředitelství uvedený limit mírně překročilo.

Pokud by ŘSZK zadávací řízení nezrušilo a nevyhlásilo znovu jako nadlimitní zakázku, riskovalo by podle ředitele Malého ztrátu dotace.

Novým zadávacím řízením se výběr zhotovitele o několik měsíců opozdí. „Počítáme, že s opravou začneme v březnu či dubnu příštího roku," uvedl Malý.

Co se možného souběhu se stavbou rampy Mostecká týče, podle Malého lze obě akce zvládnout. „Neznám přesně harmonogram ŘSD, ale myslím, že příští rok ještě stavět nezačnou. My navíc nebudeme most Pionýrů zcela zavírat. Doprava bude průběžná ve dvou pruzích na polovině mostu. Věřím, že s ŘSD a městem vše zkoordinujeme tak, aby komplikace nebyly vážné," řekl Bronislav Malý.