Zlín, Vsetínsko - Kolem sto padesáti milionů korun navíc chtějí České dráhy (ČD) uhradit za provozní ztráty regionálních vlaků ve Zlínském kraji. Největší schodek pak mají vlaky na Vsetínsku. Tam částka přesahuje sto milionů korun.

Zlínský kraj doposud platil drahám za jejich služby zhruba 225 milionů korun ročně. To, zdá se, už nestačí.

Pokud se proto představielům kraje nepodaří v příštím roce sehnat dostatek peněz, hrozí, že nejztrátovější spoje v celém kraji budou bez náhrady zrušeny.

„Je to až ten poslední krok, přesto se musí s touto variantou počítat,“ potvrdila regionální mluvčí Českých drah pro Moravu Kateřina Šubová.

Zlínský kraj by si podle ní měl objednat jen takový rozsah dopravy, na který bude mít dostatek peněz.

„Náklady na kilometr provzu osobního vlaku se pohybují od devadesáti do sto sedmdesáti korun. Významný vliv na cenu má obsazení a typ vlakové soupravy,“ vysvětlila vedoucí oddělení veřejné dopravy Zlínského kraje Věra Fuksová.

Valaši prý jezdí vlakem málo

Z jejích slov vyplynulo, že tržby kraje z dopravy jsou závislé na obsazení vlaku cestujícími. Na Vsetínsku jde prý o značný problém. Lidé zde vlakem tolik nejezdí.

Na dluh ale v krajské pokladně peníze nejsou. O pomoc proto radní požádali ministerstvo dopravy.

V souvislosti s rozdělením 3,2 miliardy korun z kapitoly Ministerstva dopravy na krytí části nákladů krajů na úhradu ztráty drah probíhají v současné době intenzivní jednání zástupců krajů a Ministerstva dopravy o přerozdělení částky.

Ministerstvo ztrátu tentokrát zaplatí

Podle nejčerstvějších informací nakonec peníze od ministerstva alespoň na pokrytí letošní ztráty kraj sehnal. „Letos nám ministerstvo ztráty uhradí,“ potvrdila Fuksová.

Příští rok ale přislíbilo ministerstvo o 1,5 miliardy mé­ně.

Podle mluvčí ČD pro Moravu Kateřiny Šubové společnost každoročně śporná optaření hledá, levnější však prý být nemohou.

„Stále platí, že úhrada regionální dopravy je u nás asi dvakrát menší než na Slovensku nebo Maďarsku a čtyřikrát menší než na západ od nás,“ srovnala Šubová.

Českým drahám chybí každým rokem na provoz regionálních dopravy zhruba tři miliardy korun. Ztráty do roku 2007 financovaly se zisků nákladní dopravy, to se však změnou do samostatné společnosti ČD Cargo změnilo.