Stejné hlasy zaznívají z mnoha míst na Valašsku. Například z Huslenek na Horním Vsacku. „Jsme docela dlouhá vesnice a na celý hlavní tah připadá snad jediný přechod, a to u zdejší základní školy," popsala Michaela Blažková z Huslenek.

Středem více než dvoutisícové obce prochází zhruba tříkilometrový úsek hlavní silnice vedoucí od Vsetína ke slovenským hranicím.

Podle výsledků posledního sčítání dopravy, které zveřejnilo Ředitelství silnic a dálnic ČR, projede vesnicí od tří do pěti tisíc vozidel za 24 hodin. „Jsou tady dlouhé rovinky, které často projíždějící řidiče osobních aut i náklaďáků vybízí k dosti rychlé jízdě a předjíždění," upozornila Michaela Blažková.

Podle ní je někdy těžké přejít hlavní cestu třeba u mateřské školy či vlakového nádraží. „Po celé délce vesnice máme nové chodníky, nicméně jeden přechod mi přijde z hlediska bezpečnosti na délku obce málo," řekla obyvatelka Huslenek.

Podle starosty Huslenek Oldřicha Suraly jsou přechody v obci ve skutečnosti tři. Z toho dva jsou na hlavní silnici. Další chybí. Třeba v části vesnice zvané Pod Černým. Uvědomuje si to i starosta. Přesto se tady chodci po zebře asi nikdy neprojdou. „Silnice je v této části velmi široká. Aby bylo učiněno zadost předpisům, musel by se uprostřed silnice udělat ostrůvek. Ten nám však nechce nikdo povolit, protože se běžně ostrůvky na silnicích druhé třídy nestaví," poznamenal starosta Oldřich Surala.

Na hlavním tahu na Slovensko jen o několik kilometrů dál leží také Nový Hrozenkov. Ze čtyř přechodů, které tady mají, jsou na hlavní cestě dva. Do dvou let má prý alespoň jeden další přibýt. „Původně jsme chtěli, aby přechodů pro chodce bylo více. Není to však jednoduché. Vždy se musí nachystat projekt, který musí schválit dopravní inspektorát," vysvětlila postup starostka Nového Hrozenkova Stanislava Špruncová.

A protahování lhůty výstavby pokračuje. Dopravní inspektorát totiž ještě konzultuje celý projekt s Ředitelstvím silnic Zlínského kraje.

„Dostat povolení je však čím dál složitější, protože mnoho přechodů v obci zase omezuje dopravu, což pak zpomaluje řidiče," prozradila Stanislava Špruncová.

Sami policisté přiznávají, že zřízení zebry není jen tak. Podle mluvčího vsetínské policie Vladislava Malcharczika musí místo vhodné pro přechod pro chodce splnit určitá kritéria. „Například musí být přehledné. Přechod také musí vést odněkud někam. Musí spojovat dva chodníky. Nelze, aby končil někde v poli," nastínil Vladislav Malcharczik.

Že umístění zebry není jednoduché, připomněl na případu z minulosti z Liptálu na Vsetínsku. Tady žádali o zřízení přechodu u základní školy. „Bylo to ale v místě, kde by se musely nejprve dodělat chodníky, musela by se tady také snížit rychlost," popsal mluvčí. Nakonec situaci vyřešila až změna trasy autobusů, které vozí školáky do vyučování.