Nejvíce z celé sumy spolkne přeložka silnice I/35 z Valašského Meziříčí do Lešné. Do druhé a třetí etapy stavby, jejíž celkové náklady se šplhají přes miliardu korun, se nasypalo po sto milionu korun.

Bylo totiž nutné jednat rychle. „U našeho úseku silnice I/35 letos hrozilo propadnutí stavebního povolení. Nyní se stavební práce budou moci rozběhnout, takže jsme pochopitelně spokojeni,“ uvedl starosta Valašského Meziříčí Jiří Částečka.

Vyzdvihl i to, že dalších deset milionů přibylo na konto silnice první třídy z Valašského Meziříčí do Vsetína v úseku Semetín – Bystřička.

Sto milionů poputuje také do Kunovic na opravu silnice I/55 až k hranicím okresu Hodonín. „Zaplaťpánbůh za to, už jsme na to čekali jako na smilování. Ta silnice se měla opravovat už vloni, tak doufám, že už tomu nic nebrání v realizaci,“ řekla místostarostka Kunovic Ivana Majíčková.

Finanční injekci dostane i plánované zkapacitnění mezi Zlínem-Malenovicemi a Otrokovicemi, které se má začít stavět v dubnu příštího roku. „Podařilo se přidat pětačtyřicet milionů korun,“ uvedl uherskohradišťský poslanec Jaroslav Plachý (ODS).

Ten je zároveň místopředsedou hospodářského výboru, jehož pozměňovací návrh obsahoval právě položky z rozpočtu SFDI. „To, co je v pozměňovacím návrhu, je výsledkem práce všech dvanácti poslanců zvolených za Zlínský kraj,“ zdůraznil Plachý.

Peníze tak přitečou nejen na velké silniční stavby, ale i na čtyři trasy pro cyklisty. Jednou z nich bude i další část Cyklostezky podél Baťova kanálu v Napajedlích, kam poputuje 3,5 milionu korun. „Měl by to být necelý kilometr trasy. Přesné náklady ještě nejsou stanoveny, protože zatím není vybrán zhotovitel,“ sdělila starostka města Irena Brabcová.

Sedm milionů zase dostane Uherský Brod na cyklostezku do Havřic. „Peníze máme přislíbeny a jsme velice rádi. Bude to už pátá trasa z Brodu. Budou to asi dva kilometry vedoucí jižní částí města a kolem Olšavy,“ popsal místostarosta města Pavel Josefík.

Díky sedmi milionům se zvýší i bezpečnost chodců na přechodech ve Zlíně, které by také měly být bezbariérové. „Budeme muset rekonstruovat například frekventovaný přechod u Malé scény nebo na křižovatce ulic Kvítková a Dlouhá,“ poznamenal náměstek primátorky pro dopravu Miroslav Šenkýř.

V pozměňovacím návrhu jsou uvedeny i stavby, na které prozatím peníze vyhrazeny nejsou. V případě nevyčerpání prostředků z jiných kapitol by se však finance přesunuly právě na tyto záměry.

Na částku dvě stě milionů tak čeká úsek R49 mezi Hulínem a Fryštákem, která by měla stačit na zahájení stavby. Sto čtyřicet milionů korun je vyhrazeno na elektrifikaci trati mezi Otrokovicemi a Vizovicemi, poloviční suma by pak padla na rekonstrukci železniční stanice v Bylnici.

Kam poputují peníze ze SFDI?

Silnice:

  • I/35 Val. Meziříčí – Lešná 2. etapa – 100 milionů korun
  • I/35 Val. Meziříčí – Lešná 3. etapa – 100 milionů korun
  • I/55 Kunovice – hranice okresu Hodonín – 100 milionů korun
  • I/49 Malenovice – Otrokovice – 45 milionů korun
  • I/55 Ostrožská Nová Ves, průtah – 40 milionů korun
  • I/57 Semetín – Bystřička – 2. stavba – 10 milionů korun

Cyklostezky:

  • Uherské Hradiště, rekonstrukce cyklostezky v Kunovském lese – 7,3 milionu korun
  • Cyklostezka Uherský Brod – Havřice – 7 milionů korun
  • Cyklostezka Slavičín – Hrádek – 3,8 milionu korun
  • Napajedla, cyklostezka podél Baťova kanálu – 3,5 milionu korun

Bezbariérové přechody a chodníky:

  • Bezpečné a bezbariérové přechody pro chodce ve Zlíně – 7 milionu
  • Bezbariérový chodník Staré Město, náměstí Hrdinů – 2,7 milionu

Možný přesun peněz z jiných nevyčerpaných kapitol:

  • R49 Hulín – Fryšták – 200 milionů korun
  • Elektrifikace tratě Otrokovice – Vizovice – 140 milionů korun
  • Rekonstrukce žel. stanice Bylnice – 70 milionů korun

Zdroj: dokument PSP ČR