Obchvat bude stát 3,5 miliardy korun a povede i přes pozemky soukromých vlastníků.

Podle výsledků oficiálního sčítání dopravy v roce 2010 projede centrem Valašského Meziříčí denně až patnáct tisíc aut, z toho více než dva tisíce nákladních. Lidé ve městě se proto na obchvat velmi těší. „O obchvatu se mluví už takovou dobu, myslím si, že už mohl být hotový dávno," řekl obyvatel Meziříčí Václav Zahradníček.

Těší se především, že průjezd městem ve špičce bude snadnější. „Dostat se přes město třeba v půl třetí odpoledne, kdy jedou lidé z práce, trvá nejmíň dvacet minut. Takže určitě vítám, že se obchvatu konečně dočkáme," míní Zahradníček.

Mezi obyvateli se najdou ale i takoví, kteří by dali raději přednost ucpanému městu. Část obyvatel totiž kvůli obchvatu přijde o pozemky. „Celé téma obchvatu je sporné," myslí si například Hana Klímová.

„Ono se říká, že se dopravě ve městě uleví, ale na druhou stranu hodně mých známých má v místech budoucího obchvatu zahrádky. O ně přijdou a to je podle mě škoda," domnívá se Meziříčanka.

Navíc si myslí, že situace s dopravou není tak vyhrocená. „Valmez ucpaný je, ale většinou jen ráno, takže bych v tom zase takový problém neviděla. I když je pravda, že se na to dívám jen jako chodec, nejsem řidička," poznamenala Hana Klímová.

O jaké pozemky lidé konkrétně přijdou, prozatím ještě neví ani vedení radnice, ani pracovníci ŘSD. „Musíme počkat na vypracování dokumentace pro územní řízení. Ta přesně určí umístění konkrétních staveb na konkrétních pozemcích. Pak také začne vyjednávání s majiteli těchto dotčených pozemků. Těmi jsou podle našich informací kromě města také stát, kraj a fyzické i právnické osoby," přiblížil starosta Valašského Meziříčí Robert Stržínek.

Plánovaná trasa silničního obchvatu Valašského Meziříčí.Zdroj: DENÍK/Michal Burda

Plánovaná trasa silničního obchvatu Valašského Meziříčí.

Dodal, že zajištění pozemků má na starosti ŘSD. „Po vypracování a odsouhlasení projektové dokumentace vyhotovíme záborový dokument, ve kterém už budou uvedené veškeré pozemky dotčené stavbou," objasnil postup Lubomír Röhrer ze zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic.

Doplnil, že poté se nechají vypracovat znalecké posudky a připraví se návrhy kupních smluv. „Pozemky tedy budeme vykupovat, ale možná dojde i na nějaké směny, například s městem. To vše ale vyplyne až z potřebných dokumentací," sdělil Röhrer.

Z dokumentů vyplyne i konečné číslo, kolika pozemků se situace bude týkat. Všechny přípravy by měly být dokončené v průběhu tří let. V roce 2020 už ŘSD počítá se zahájením samotné výstavby. Náklady se vyšplhají na 3,1 až 3,5 miliardy korun.