VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nostalgické jízdy Rožnovského železničního léta přesedlaly z páry na naftu

FOTOGALERIE / Na kolejích pendloval náhradník. Jeho služba ale skončila dříve, než bylo v plánu.

14.8.2017
SDÍLEJ:

Jízda historického vlaku na trati Valašské Meziříčí - Rožnov; sobota 12. srpna 2017Foto: Deník / Josef Beneš

Dieselovou lokomotivu přezdívanou Hektor zapřáhli železničáři za historickou soupravu, s níž zájemci o železniční historii v sobotu podnikli další nostalgickou jízdu mezi Valašským Meziříčím a Rožnovem pod Radhoštěm.

„Je to unikát z roku 1959, první ze série lokomotiv, jež z továrny ČKD učinily světového vývozce mnohatisícové řady strojů zvaných Čmelák. Její motor s válci o průměru blížícím se pivnímu sudu jezdí obdivovat i lidé z ciziny,“ představuje lokomotivu Martin Šůstal, jenž má v Českých drahách na starost historické jízdy.

Hektor, který utáhne i zátěž o hmotnosti dva tisíce tun, patří firmě Moravská železniční. „Koupili jsme ho v exekuci od opravárenské firmy. Jezdí všude možně, většinou ale v okolí Přerova a Olomouce. Přes týden přepravuje náklady, o víkendech vozí turisty,“ vysvětluje spolumajitel Jiří Weigert. Stroj sice v žádném filmu nehrál, ale o zajímavé jízdy nemá nouzi. „Převážel tři historické vozy z Rakouska k opravě a modernizované bulharské lokomotivy ke zkušebním jízdám,“ vzpomíná Weigert.

Motorový vůz na „Rožnovce“ nahradil oblíbenou parní lokomotivu přezdívanou Matěj. „Naše ocelové dámy už nemají tak ocelové zdraví jako kdysi. Občas je nečekaně tu dloubne, tam loupne,“ vysvětluje Šůstal, proč také Matěj právě prochází rozsáhlou opravou. „Byli jsme trochu zklamaní, protože syn chtěl vidět páru,“ přiznává cestující Petra Návratová z Ostravy. „Ale i tak si přál jet. Nakonec jsme si to všichni krásně užili,“ dodává.

Pro Zdeňka Šnajdra znamenalo nasazení dieselové lokomotivy méně starostí. „Proti parní mašině, ve které je nutné celou noc před jízdou zatápět a obstarat spoustu dalších věcí, jsou příprava i jízda mnohem jednodušší. Stačí zkontrolovat naftu, vodu a olej, podívat se, jestli něco neupadlo, nastartovat a jet,“ porovnává strojvedoucí, jenž přesto musel vstávat ve čtyři hodiny ráno a zajet si pro Hektora do Přerova, kde má domovskou stanici.

Ani jemu ale nebylo dopřáno svou službu dokončit. Při druhé ze čtyř plánovaných jízd ho postihla technická závada. „Zadřelo se ložisko na trakčním motoru v podvozku,“ oznamuje smutně strojvedoucí Šnajdr. Hektor musí do opravy, historické vagony z počátku minulého století po zbytek dne potáhne dieselová lokomotiva s přezdívkou Buchar, která je na železnici běžně k vidění. A na trati v okolí Tovačova musí i v neděli sloužit „velký“ Hektor, jehož měl menší jmenovec vystřídat.

Autor: Josef Beneš

14.8.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hokejisté Vsetína. Ilustrační foto

Trápení Vsetína pokračuje. Se Slavií prohrál počtvrté v řadě

V kulturním areálu v Liptálu se konal v sobotu 23. září Gastro folklorní festival. Dopoledne patřilo soutěži ve vaření a pojídání brynzových halušek.
47

VIDEO: Za postrouhané prsty hrozila diskvalifikace

Dejte si Michala k snídani

Zábavné a poučné představení zároveň nabízí legendární bavič Michal pod názvem Michal k snídani.

Noca křtila. První deska Nyní je na světě.

Vsetínská kapela Noca pokřtila v sobotu v klubu Tři opice své nové album s názvem Nyní. Role kmotra se ujal písničkář Jan Žamboch.

Ve Vsetíně zazní odkaz básníka Petra Bezruče v podání Alfreda Strejčka

Hudebně-literární pořad věnovaný letošnímu 150. výročí narození básníka Petra Bezruče (1867–1958) se koná v úterý 26. září v Evangelickém kostele Dolního sboru ve Vsetíně.

Návštěvníci obdivovali Ameriky na Valašsku

Hudba, příjemná atmosféra, veselí lidé a hlavně nablýskaná americká auta. Tak to vypadalo v sobotu odpoledne v kempu Ranč Bystřička.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení