VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jasná kometa C/2012 S1 (ISON)

Vsetín - Do centrálních oblastí Sluneční soustavy konečně přiletěla kometa ISON, na což s napětím čekali astronomové z celého světa. Podle optimistických předpovědí by se za několik dní mohla stát jednou z nejjasnějších vlasatic viditelných ze severní polokoule Země v tomto století.

2.12.2013 1
SDÍLEJ:

Kometa.Foto: D. Peach

Kometu objevili 21. září 2012 dva astronomové – Vitali Nevski z Běloruska a Artyom Novichonok z Ruska. Do té doby neznámé těleso se jim zachytilo na CCD snímcích, které pořídili pomocí 0,4 m teleskopu sítě International Scientific Optical Network (ISON) nacházejícího se na nedaleko ruského města Kislovodsk.

Ve čtvrtek 28. listopadu kometa proletěla tzv. přísluním ve vzdálenosti 0,012 AU (astronomická jednotka) od Slunce. Od „povrchu" naší mateřské hvězdy ji tak dělilo jen 1 165 000 kilometrů! Poté se začala od Slunce vzdalovat. Zároveň se však postupně přibližuje k Zemi, kterou ale 26. prosince mine v poměrně uctivé vzdálenosti 64 milionů km (0,43 AU).

A jak tedy bude ISONka jasná a kdy ji uvidíme? V polovině listopadu již byla viditelná na ranní obloze bez dalekohledu pouhým okem a nadále zjasňovala. Čekalo ji však to nejdůležitější! Tolik očekávaný a téměř „sebevražedný" průlet kolem Slunce, který se ale odehrál v době psaní tohoto článku. Když se při něm rozpadla, tak jako řada jiných komet v minulosti, žádné velké vesmírné představení neuvidíme a její zbytky budou pozorovatelné jen ve větších teleskopech.

Pokud však kometa průlet přísluním přežila, spatříme ji nejdříve kolem 7. prosince za ranního svítání jako těleso s jasností 3 mag a tudíž viditelné i bez dalekohledu. V následujících dnech bude postupně slábnout. Od 20. prosince ji navíc budeme moci sledovat nejen ráno, ale také za večerního soumraku.

Podívejme se i na velmi optimistický scénář, který je sice méně pravděpodobný, ne však nemožný. Kometa totiž může po průletu přísluním zcela nečekaně zjasnit. Například díky uvolnění materiálu z nějaké aktivní oblasti na jejím povrchu. Potom bychom na obloze mohli sledovat krásnou vlasatici i s dlouhým ohonem.

Na obloze je v těchto dnech viditelná ještě jedna jasná kometa, a to C/2013 R1 (Lovejoy). Má jasnost okolo 5 magnitud, a je tak na hranici viditelnosti pouhým okem. Kometu lze nyní pozorovat ve druhé polovině noci.

Autor: Pavel Svozil, Hvězdárna Vsetín

Autor: Redakce

2.12.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Starý kamenný most nahradí nový

zahradní kuchyně

Vařit můžete i pod širým nebem

AKTUALIZOVÁNO

Nejvhodnějším dárcem srdce bývá cyklista nebo bruslař po úrazu hlavy bez přilby

ON-LINE ROZHOVOR/ - Jak poznat infarkt a jak se zachovat? Čím si přispíváme k srdečním potížím a jak jim předcházet? Může stress působit na krevní tlak či dokonce arytmii? Nejen na to jste se ptali známého českého kardiologa Zdeňka Coufala, primáře z Krajské nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně.

Muž pil, boural na motorce, přišel o papíry

O štěstí může mluvit motorkář, který v úterý dopoledne narazil se svou motorkou značky Triumph do svodidel na silnici I/57 u Vsetína.

Azylový dům ve Vsetíně slaví 15 let

Azylový dům pro ženy a matky s dětmi, který sídlí na Hrbové ve Vsetíně slaví letos patnáct let od svého založení. Pracovníci organizace připravili na den oslav, který se uskuteční ve čtvrtek 29. června od 13 do 19 hodin, bohatý program.

AKTUALIZOVÁNO

V Česku se objevil africký mor prasat. Nákazu objevili ve Zlíně

Ještě před rokem se africký mor prasat vyskytoval v Pobaltí, Polsku a na Ukrajině. Zdálo se, že České republice se vyhne. Ale v úterý ministr zemědělství Marian Jurečka potvrdil, že africký mor prasat je už i v České republice. Šok přišel vzápětí.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.