Na středních školách ve Zlínském kraji totiž v těchto týdnech probíhají první části maturitních zkoušek.

Jejich témata většinou vybírají češtináři a ředitelé škol. Jiná jsou na středních školách, jiná jsou na gymnáziích. Zatímco některé zůstávají u klasických citátů, objevují se i témata neotřelá a moderní.

Ani maturity internetu neunikly

Příkladem může být soukromá Střední odborná škola Kostka ve Vsetíně.

„Zvolili jsme pro tento rok naprosto nově i Vítejte na Facebooku,“ řekl zdejší zástupce pro pedagogickou činnost Karel Sívek. Dodal, že o toto vyprávění byl mezi studenty velký zájem.

Naopak poměrně náročné náměty, které vyžadují i faktickou znalost, připravují studentům odborně zaměřené školy. „Vybrali jsme jim například odborný článek Uplatnění internetu v podnikatelské činnosti nebo odborný popis Obklopeni technikou,“ sdělila češtinářka a angličtinářka Miluše Václavková ze Střední odborné školy v Holešově na Kroměřížsku.

Na gymnáziích maturují s citáty

Nejhlubší a nejrozsáhlejší témata si však volí gymnázia, u kterých se také nejčastěji objevují citáty. Například od Voskovce a Wericha se zněním: Celé lidské pokolení mělo by víc pokoje, kdyby bylo to, co není a nebylo to, co je, si vybral ředitel Gymnázia Františka Palackého ve Valašském Meziříčí na Vsetínsku Jan Trčka.

„Jiným zajímavým tématem bylo třeba Jsme jako olivy, teprve když jsme drceni, vydáváme ze sebe to nejlepší,“ uvedl Trčka další příklad.

INFOGRAFIKA:

Infografika

Podobně na tom byli i maturanti na Gymnáziu Lesní čtvrť ve Zlíně, kde jim vyučující českého jazyka nachystali k výběru úvahu od Ludvíka Aškenazyho Jsem tu dobře? Narodil jsem se u dobrých lidí? Ve slušném století? Mám správnou barvu kůže? Vhodný původ? Smím doufat? Tak děkuju. Objevují se však i taková, která odkazují na oblastní události. „Protože jsme město s nejlepším divadlem ve Zlínském kraji, dali jsme téma Ať žije divadlo,“ poznamenal ředitel Obchodní akademie v Uherském Hradišti Jiří Durďák. Doplnil, že u něj na škole vybírá z osmi témat, která mu navrhnou vyučující českého jazyka, konečná čtyři on.

Tento systém funguje na většině oslovených škol. Například na Gymnáziu Františka Palackého ve Valašském Meziříčí nebo na Konzervatoři Pavla Vejvanovského v Kroměříži.

Odlišný způsob si však zvolilo Gymnázium v Otrokovicích, kde jich vytvářejí rovnou šestnáct. „Dají se do čtyř obálek a v ten den si studenti sami jednu vylosují,“ podotkl ředitel Ivo Kramář.

Úvaha je jasným favoritem mezi studenty

V jednom se však oslovené školy shodují. „Studenti si jednoznačně vybírají nejčastěji úvahy. Někteří nejsou schopni vymyslet dobrý příběh se zápletkou,“ shrnul to za ostatní Karel Sívek. Podle některých je oblíbený i volný slohový útvar.

Veronika Vágnerová