Nejen s takovými klienty se setkává zlínský specialista na oddlužení Milan Vozár.

Nový zákon zaměřený na spotřebitelské úvěry se mu líbí, i když je podle něj stále prostor pro zlepšení podmínek klientům bank žádajícím o úvěr. „Například při sjednání úvěru by mělo být uzavřeno lepší a důslednější pojištění klientů v případě jejich nemoci nebo ztráty zaměstnání. A to u všech poskytovatelů půjček," myslí si.

Na druhou stranu však specialista na oddlužení vítá, že se nově chystá podrobnější prověření zájemců o úvěr a zrušení poskytovatelů půjček, které platební schopnost klientů nezajímá.

„Denně se setkávám s klienty, kteří jsou předluženi a většina z těchto lidí doplatila i na nepoctivost poskytovatelů půjček či jejich obchodních zástupců. Ti častokrát s ohledem na svůj prospěch v podobě provizí nedostatečně informují o následcích nesplácení," zdůraznil Milan Vozár.

Podle něj jsou nepoctivé úmysly některých poskytovatelů znát již při uzavírání smluv o úvěru.

„Setkal jsem se s případem, kdy obchodní zástupce poskytovatele nebankovních úvěrů uzavřel smlouvu s invalidní důchodkyní. Dobře přitom věděl, že pobírá důchod ve výši kolem 10 300 korun. Přitom se mu ji podařilo zavázat rovnou třemi půjčkami každou ve výši pěti tisíc korun. Výše měsíčních splátek tak přesahovaly výši příjmu. Zarážející na tom bylo, že klientka prošla u poskytovatele procesem schvalování úvěru," seznámil s praktikami některých nepoctivců specialista Milan Vozár.

Podle něj se stává, že klienti mnohdy ani nevědí, co podepisují.

„Jedním z důvodů je, že bez lupy ty texty přečíst nejdou, takže schůzka proběhne stylem: „Zde mi to třikrát podepište, tady máte peníze, za týden si přijedu pro splátku!" komentuje odborník. I proto také doufá, že se trh s poskytovateli úvěrů pročistí od nepoctivců a spekulantů.

„Trochu se ale obávám české lidové tvořivosti a schopnosti obejít cokoliv," naznačil specialista.