Obzvláště v kurzu, jsou zájezdy nabízené formou „last minute", tedy doslova na posldení chvíli.

„V současnosti se u nás prodávají prakticky jen tyto zájezdy. Představuje to dovolené s odjezdem na druhý den nebo maximálně do deseti dnů. Výběr je již sice omezený, nicméně klienty láká především výhodná cena a až na druhém místě pak řeší samotnou destinaci," sdělil Stanislav Mikula z hradišťské cestovní kanceláře Donamo. Vyhledávanými lokalitami jsou především Chorvatsko, které klienti požadují většinou s vlastní či autobusovou dopravou, mezi leteckými zájezdy pak vítězí především Turecko, Řecko a Bulharsko. Tyto destinace podle Stanislava Mikuly tvoří zhruba osmdesát procent prodeje této cestovní kanceláře.

A podobný trend potvrdili v cestovní agentuře Křen. „Požadavky zákazníků se opravdu trošku změnily. Teď se ptají v daleko větší míře na „last minute" zájezdy. A vůbec jim nevadí, že je v těchto případech většinou výběr již značně omezený," konstatovala spolumajitelka této společnosti Jitka Křenová.

Stále velmi silnou oblibu Chorvatska u obyvatel Slovácka hlásí také z hradišťské cestovní kanceláře Veligradtour. Tato destinace představuje až 35 procent prodeje zájezdů této společnosti.

„Chorvatsko u nás klienti žádají převážně s dopravou autobusem a nejlépe s odjezdem přímo z Hradiště. Ihned po něm je u nás nejžádanější letecky Řecko a i tady klienti vyhlíží místo nejbližších možných odletů, což je Brno," uvedla za společnost Veligradtour Andrea Lišková.

Mezi další nejžádanější destinace podle oslovených cestovních kanceláří letos patří s vlastní dopravou také Itálie, letecky pak Egypt, Řecko, Turecko, či letos levné Tunisko. U zákazníků hradišťských cestovních kanceláří získává stále větší oblibu také forma stravování all inclusive.

„V evropských státech dominuje ještě stravování formou polopenze, ale přibývá stále více lidí s poptávkou na all inclusive. V případě Turecka a Egypta tento způsob stravy požadují prakticky všichni klienti," sdělila své postřehy Andrea Lišková z Veligradtour. Její slova potvrzují také z cestovní kanceláře Donamo i z cestovní agentury Křen.

Zhruba deset procent klientů však odolává vábení moře a naopak se vydává zchladit se do hor. V tomto směru táhnou podle Jitky Křenové především rakouské Alpy. Ti, kteří vyhledávají spíš levnější variantu dovolené, pak upřednostňují slovenské Vysoké Tatry. Co v tomto období naopak příliš nejde na odbyt, jsou cesty do exotických zemí.

„O vyloženou exotiku bývá zájem hlavně v období, kdy je u nás chladněji, tedy asi od října do dubna," uvedl Stanislav Mikula.

Čemu se ovšem klienti nebrání, jsou dovolené strávené netradičním způsobem.

„V průměru na dvě desítky lidí měsíčně si u nás pořizuje plavbu po některé řece či po moři. Tyto formy zájezdů jsou populární jak mezi rodinami, tak také třeba pro firmy, které tímto způsobem odměňují své zaměstnance," sdělila Michaela Musilová ze společnosti IC Tour.

Nejžádanější jsou podle ní několikadenní plavby po Dunaji, Rýně či Rhöně, na moři pak několik dní strávených na zaoceánských lodích ve východním nebo západním Středomoří.

Co je údajně charakteristické pro současného klienta cestovní kanceláře v Uherském Hradišti, to je jeho daleko větší obezřetnost.

„V současnosti se zákazníci podstatně více vyptávají na pořadatelskou cestovku a zjišťují si její pojištění, případně informace o tom, jak dlouho už funguje na trhu. Je poznat, že jsou lidé při výběru své dovolené obezřetnější," naznačila Andrea Lišková.