Co se vám vybaví jako první, když se řekne společenská zodpovědnost firmy?
Nežijeme ve vzduchoprázdnu. Dáváme příležitost mladým lidem získat praxi v oboru, který studují, za tímto účelem spolupracujeme se středními a vysokými školami. Podporujeme organizace, které se starají o další rozvoj rodičů malých dětí. Již několikátý rok úspěšně realizujeme v Euregnii měsíc bez aut, kdy všichni ve firmě jezdíme do práce na kole. A vybavení kanceláří nám dělal místní truhlář. Zakládáme si také na dobrých mezilidských vztazích s našimi klienty i obchodními partnery.

Náš region je hodně známý folklorem a pestrostí kulturní nabídky. Ovlivnilo vás nějak i toto? Podporujete i jiné společensky prospěšné aktivity?
Právě díky tomu, že pocházím ze Slovácka, mám k tradicím a folkloru kladný vztah a jsem s ním spojena. I proto podporujeme například dětské folklorní kroužky. Jedná se o drobnosti, ale jak se říká, kdyby to dělal každý, žili bychom v jiné zemi. Také jsme se podíleli na zřízení babyboxu v Uherskohradišťské nemocnici a přispíváme i na chod vzdělávacího, rodinného a dobrovolnického centra Akropolis. V posledních letech pořádáme i akce pro děti. Na podzim je to halloween a na jaře Den pro rodiny. Děti tam mají k dispozici výtvarné dílny či různé hry a atrakce. Původně se jednalo o akci pro naše zaměstnance, přátele, klienty a jejich děti, ale postupně se díky zájmu z toho stala více otevřená akce.

Pojďme se nyní bavit o vaší společnosti, kde se věnujete účetnictví, daním a personalistice. V posledních letech však ekonomiku potkala významná recese. Ovlivnil vás tento problém nějak?
Řekla bych, že jsme toto období přestáli prakticky posíleni. Společnosti hledaly možnosti, jak toto období přežít a jak by se dalo ušetřit. Podařilo se nám s klienty prohloubit dosavadní spolupráci, neboť jsme jim v období krize pomohli s řešením ekonomických a personálních otázek. Navázali jsme také nová partnerství, firmy si totiž začaly mnohem více najímat na některé služby externí dodavatele, tedy vy-užívat náš outsourcing. Data mají uložena u nás v cloudu, mají je kdykoli k dispozici a přitom nemusí při každém výkyvu výroby nebo prodejů řešit najímání nebo propouštění kmenových zaměstnanců.

Přiznám se, že to mě opravdu hodně překvapilo. Čekal bych, že firmy budou mít vlastní ekonomická a personální oddělení. Co je vede k tomu, že využijí vaše služby?
Většinou se chtějí soustředit na svou práci a ostatním provozem se nechtějí zabývat. Ti prakticky nemají vlastní ekonomické oddělení, využívají ekonomické oddělení v Euregnii. Máme léty prověřený metodický systém spolupráce a vedení účetnictví. Klientům tak odpadá starost o to, kdy jede jejich účetní na dovolenou, je nemocná nebo se změnila legislativa. K dispozici mají svá data on- -line a také vždy dostanou informace, které potřebují.
Jiní preferují vlastní fakturantku, ale odborné věci nechávají na nás. A jiným poskytujeme především poradenství v oblasti daní, fúzí nebo ekonomiky.
V posledních letech se rozšiřuje outsourcing mzdových agend. Především velké společnosti chtějí uchránit svá cenná data, například informaci o výši mezd. Je pro ně užitečné nechat mzdovou agendu na kvalitní externí společnosti. Ve firmě pak nedochází k únikům informací a do práce nezasahují osobní vztahy.

Umíme řešit i mezinárodní zdanění

Kdo je vaším typickým zákazníkem?
Jsou to především výrobní nebo obchodní společnosti, střední a větší velikosti s desítkami zaměstnanců, které potřebují čerpat informace z účetnictví i kvůli plánům do budoucna. Umíme také řešit mezinárodní zdanění, nepřímé daně, fúze i akvizice. Přebíráme veškerá jednání s finančními úřady týkající se běžné daňové agendy a řešíme i specifické požadavky našich zákazníků.

Prozraďte také, jak vypadá váš běžný den.
Jako každá žena se ráno postarám o děti a dám pusu manželovi. Hned ráno se snažím vyřešit důležité pracovní úkoly a teprve poté se pouštím do mailů. Ty totiž dokážou rozhodit celý denní plán (směje se). Pak přicházejí na řadu schůzky s klienty a partnery. Když se blíží termín pro podání daňových přiznání, jsou to dlouhé dny. Práce jednatele společnosti taky nikdy nekončí a na firmu myslíte prakticky pořád.

Vzpomenete si na vaše podnikatelské začátky?
Zrod mé firmy byl u maminky v obýváku. (směje se). Po škole jsem rozjížděla svou firmu, to byly roky 1998, 1999. Možná si to nepamatujete, ale to byla první polistopadová recese. Velkým krokem, od kterého mě všichni zrazovali, bylo stěhování do centra města s drahým nájemným za 16 m2. Pronajala jsem první kancelář a přijala první zaměstnance. Ten rozjezd, než si vše sedlo, trval dva až tři roky. S odstupem času musím říct, že jsem v začátku svého podnikání měla i obrovské štěstí na klienty i spolupracovníky, za mnohé vděčím shodě okolností.

Rozšiřujeme portfolio klientů

Co vám v podnikání udělalo či dělá největší radost?
Naše firma dosahuje úspěchů prostřednictvím svých klientů. Máme tu i takové, kteří s námi začínali a nyní se jedná o velké, zavedené firmy, je to tedy sdílená radost. Jsem vděčná i za svůj profesionální tým, který spolupracuje už dlouhou dobu a nedochází v něm k zásadním změnám. Posily přijímáme tedy velmi výjimečně a s rozmyslem. V současné době naše společnost rozšiřuje portfolio klientů, a proto hledáme daňového specialistu a další hlavní účetní.

Vedení jakékoli společnosti, to je nikdy nekončící práce a stres. Prozraďte, jaký máte recept na dobití baterek?
Mám takovou práci po práci, což je Krajská hospodářská komora Zlínského kraje, kde působím jako předsedkyně a věnuji jí tedy poměrně velký časový fond. Možná to zní jako paradox, ale má aktivita v komoře je natolik odlišná od té v Euregnii, že mě baví a ještě si u ní prakticky odpočinu.
Opravdově relaxuju především sportem. Dříve jsem hodně běhala, absolvovala jsem i pražský maraton. Teď s rodinou jezdíme hodně na kole. Neodolám starým přátelům a dobrému vínu. Jsem pozorovatelem místní kultury a umění. Kdybych chtěla stihnout vše, co si přeji, musel by mít můj den alespoň 28 hodin.

Kdo je Ing. Ivona Huňková?jednatelka společnosti Euregnia s. r. o.
předsedkyně Krajské hospodářské komory Zlínského kraje
rodačka z Uherského Hradiště-Mařatic
vystudovala ekonomii na UAD
je vdaná, má dvě děti
je registrovaná daňová poradkyně
www.danove-dotazy.cz