Kde pramení to, že jste začal sbírat věci kolem hudební kapely? Proč to nebyly třeba známky?
Asi to vychází z toho, že jsem muzikant. Hrával jsem na kytaru, kromě dobové scény v Čechách a na Moravě jsme z Laxíku (Rádio Luxembourg – pozn. redakce) kopírovali na kytary Beatles a kapely ze začátku šedesátých let. A samozřejmě tou českou angličtinou jsme se i pokoušeli zpívat. To byly ty první krůčky. Potom měla Beatlemánie trochu zelenou, takže od šestašedesátého začaly vycházet notace a už bylo to hraní jednodušší.

Takže už v té době jste začal sbírat?
Intenzivně se tomu věnuju patnáct let. Ale začalo to v podstatě už sběrem těch not. Pak přibyly singly, elpíčka. Po pádu železné opony bylo možno se dostat i na cizí internetové aukce. Takže to, co tady vystavuji, jsou všechno dobové desky, knížky, publikace ze šedesátých let. Některé věci tady mám v kopiích, ale to je minimum, spíše na dokreslení atmosféry.

Čeho je na výstavě nejvíce?
Většinově jsou to desky a s tím spojené různé výběry. Všechny desky mám ve dvojích verzích, vinyl i cédéčka. Ale upřednostňuju klasický analog. Na desky navazují notace a publikace. Například publikace o filmech, které se v Česku promítaly premiérově. Jmenovitě to byly Pomoc, Žlutá ponorka a Perný den. Bohužel Let It Be se u nás nepromítal.

Dokážete odhadnout, kolik předmětů čítá vaše sbírka?
Těžko se na to dá odpovědět. Já jsem to nikdy nepočítal. Stejně tak nedokážu říct, jakou hodnotu ty exponáty mají. Jeden pohled je sběratelská cena, druhý reálná cena, za kterou se dá to či ono koupit. Jediné kritérium při vzniku výstavy bylo, aby každý exponát vždycky měl nějaký vztah ke kapele The Beatles. Takže krom zmíněných notací a desek tu najdete dobové měsíčníky od roku šedesát tři do roku sedmdesát a také české a anglické časopisy. Jsou tady i dokumenty o tom, jak se k fenoménu Beatles stavil tehdejší Sovětský svaz. Je tu například připomínka o tom, že první deska, která tam vyšla, a to bylo v roce 1967, byla s písničkou Girl, jak oni hezky říkali Děvuška.

Takže výstava mapuje i to, jak vnímali Beatlemánii na východě?
Já jsem chtěl, aby výstava charakterizovala nejen tu dobu v Anglii, ale chtěl jsem přiblížit i dobu u nás. Proto se to jmenuje Beatlemánie v Čechách. No a trochu jsem chtěl ukázat, jak se s tímto fenoménem popral i náš soused, který nám byl dáván dlouhou dobu za vzor.

Kterého exponátu si vy osobně vážíte nejvíce?
Já myslím, že jakousi sběratelskou hodnotu má deska s originálním obalem, vůči kterému se zvedla vlna odporu v Americe. Už bylo vylisováno hodně kusů, takže se původní obaly neničily, ale jakýmsi způsobem se přelepovaly. Takže já tady mám originál obalu, který fanoušci strhávali a hledali pod tím novým univerzálním obalem originál.

Setkal jste se někdy s touto legendární formací, byl jste třeba na koncertu?
Na koncertě jsem nebyl, protože se rozpadli v sedmdesátém roce a já jsem v té době nebyl plnoletý. To štěstí měl Karel Gott, že mluvil v tom roce s Johnem Lennonem. A také Hana Hegerová, která byla na koncertě Beatles v pařížské Olympii.